Geen verzendkosten; CAMERIG & HOUFFA wielen

Ready to Ride road pakketten

Met de lancering van onze  Ready to Ride pakketten, hebben we vanaf het begin onze kennis over een wielset als compleet systeem onderstreept. Gebaseerd op continue feedback van klanten en ons wielerteam, door nieuwe modellen banden en uiteindelijk door intensieve tests, hebben we onze Ready to Ride pakketten constant onder de loep gehouden. Uiteindelijk hebben we ze aan kunnen passen op basis van de verschillende voorwaarden.

We bieden onze racewielsets CAMERIG44, CAMERIG44 Disc en RANDA35 aan met zeven verschillende Ready to Ride pakketten (RANDA35 met zes), waardoor er een perfecte set-up bestaat voor iedere type fietser.

De cruciale factor van onze Ready to Ride pakketten ligt in de balans tussen aerodynamica, zijwindstabiliteit en comfort, welke door bijna iedere wielrenner anders gewaardeerd worden.

Om een zo goed mogelijke samenhang te garanderen tussen aerodynamica en zijwindgevoeligheid, moet de overgang tussen de band en de velg zo naadloos mogelijk zijn, zodat er geen turbulentie ontstaat tussen de band en de velg, die voor laterale druk zorgt op het wiel (zie tekening). Maar, we moeten daarbij niet blind afgaan op de breedte van de band zoals opgegeven door de fabrikant. De eigenlijke breedte van de band, wanneer gemonteerd op de velg, moet in ogenschouw genomen worden.

Een 23mm Continental GP4000S wordt op onze 25,1mm brede CAMERIG44 en RANDA35 velgen nagenoeg 25mm breed en zorgt daardoor dus voor de beste aerodynamische eigenschappen. In tegenstelling tot een 25mm gespecificeerde band, die bijna 27mm breed wordt op onze velgen, geeft de 23mm band iets minder comfort en heeft deze iets meer rolweerstand.

Kies de perfecte set-up voor jouw gebruik en laat het ons gerust weten als je advies nodig hebt. Uiteraard zijn we flexibel en kunnen we verschillen de bandafmetingen monteren op het voor- en achterwiel of een ander merk/model of zelfs een levering zonder banden (tegen een gereduceerd tarief).

Uitgebreidere uitleg over het effect van het opbollen van de band:

Zijwind die gevoeld wordt komt in de praktijk nooit direct van de zijkant. De voorwaartse snelheid zal altijd hoger zijn dan de snelheid van de zijwind en daarom zal de hoek van de zijwind altijd minder zijn dan 45 graden. Dit wordt ook wel “yaw-angle” genoemd en deze factor wordt normaal gesproken gemeten in de windtunnel.

Een opbollende band zal een zone van verhoogde druk veroorzaken tussen de velg en de band, omdat de omringende lucht in beweging is en minder druk heeft. Dit drukverschil zal turbulentie veroorzaken en deze turbulentie zal de luchtstroom scheiden en er zal dan een verhoging van de weerstand ontstaan.

In werkelijkheid verandert de “yaw-angle” constant, omdat de renner nooit in een perfect rechte lijn rijdt en de wind nooit constant uit dezelfde hoek waait.  Dit zal uiteindelijk het lokale gedrag van het drukverschil versterken en daardoor ook de impact van de turbulentie op de zijwaartse druk op de verg vergroten.