Geen verzendkosten; CAMERIG & HOUFFA wielen

Naafafmetingen


Welke naafafmetingen moet ik kiezen?

Voorheen was het vrij eenvoudig te bepalen welke as toegepast is in de voor- en achternaaf van je mountainbike of racefiets. Je racefiets had normaal gesproken een voornaaf met een inbouwbreedte van 100 mm en een gat voor de snelspanner met een diameter van 5 mm. De achternaaf was dan 130 mm breed en had ook een snelspannergat van 5mm. De voornaaf van je mountainbike had dezelfde afmetingen als voor je racefiets en de achternaaf had een iets grotere inbouwbreedte, 135 mm. Alleen voor Dowhill, Freeride en zogenaamde Gravity fietsen bestaan er uitzonderingen. Trekking, ATB en cyclocross fietsen neigen soms meer richting de mountainbike standaarden en dan weer richting de racefietsstandaarden, vandaar dat de breedte van de achternaven hier wellicht afweken.

Met de komst van schijfremmen in combinatie met verende voorvorken en de versnellingssystemen met 11 of zelfs 12 kransjes, werd het duidelijk dat de traditionele asstandaarden niet meer afdoende waren voor het waarborgen van de stijfheid van de wielen en frames en voor het huisvesten van het toenemende aantal versnellingen. Een aantal nieuwe asstandaarden werden ontwikkeld en we kunnen het ons goed voorstellen dat het niet altijd even eenvoudig is te bepalen welke configuratie CAMERIG44 , RANDA35 of HOUFFA25 past in jouw fiets. We hopen dat dit overzicht het eenvoudiger maakt!

De racefiets – velgremmen

Op dit moment wordt het merendeel van de racefietsen met velgremmen nog uitgerust met de “traditionele” naven. Deze maken gebruik van een 100mm brede vooras en een 130 mm brede achteras. Hierdoor gaat de traditionele 5 mm snelspanner. De CAMERIG44 en RANDA35 wielen voor velgremmen worden standaard geleverd met deze naven


De racefiets – schijfremmen

We kunnen het ons goed voorstellen dat je eraan twijfelt welke naafversie van de CAMERIG44 DISC je moet kiezen voor je racefiets. Ook al lijkt het lastig, wij kunnen het vrij eenvoudig uitleggen. De meeste verwarring ontstaat door de verschillende steekassen in combinatie met de frames of de vorken die worden gebruikt (=verschil in schroefdraad), maar dit heeft GEEN invloed op de keuze voor de wielen/naven.

In een eerdere update, hebben we al eens uitgelegd waarom we van mening zijn dat steekassen de beste optie zijn voor fietsen met schijfremmen, vandaar dat we alleen dit systeem actief aanbieden op onze site.

Achter:

Als je racefiets met schijfremmen uitgerust is met steekassen, dan kan je ervan uitgaan dat je achternaaf een breedte heeft van 142 mm en dat de as een diameter heeft van 12mm.


Voor:

De voornaaf van racefietsen met steekassen + schijfremmen zal een breedte hebben van 100 mm. Tot voor kort was de diameter van de as altijd 15 mm, maar op dit moment zien we dat de standaard verschuift naar 12 mm. Bij de opties voor de CAMERIG44 DISC zul je zien dat we beide varianten aanbieden.

Als je twijfelt welke diameter nodig is voor het voorwiel van jouw fiets, kan je de diameter van het gat in de naaf van je huidige wielen opmeten:


Welke optie kies ik in de webshop?

  • 15mm voornaaf à [15mm front / 12mm rear]
  • 12mm voornaaf à [12mm front / 12mm rear]

Het kan zo zijn dat je racefiets met schijfremmen niet is uitgerust met steekassen, maar met de meer traditionele naven met snelspanners. Uiteraard kunnen wij ook voor deze fietsen CAMERIG44 DISC wielen bouwen met de juiste naven. Geef dit aan ons door d.m.v. het schrijven van een opmerking in het daarvoor bestemde vak, tijdens het plaatsen van de bestelling. Als je het volgende schrijft, weten wij voldoende:

“5 / 100 mm QR voornaaf” & “5 / 135 mm QR achternaaf”

De mountainbike – schijfremmen

Bij de racefietsen met velg- en schijfremmen is het nog redelijk eenvoudig te volgen, maar de razendsnelle ontwikkelingen bij de mountainbikes de laatste jaren, heeft ervoor gezorgd dat er vele verschillende naafstandaarden ontstaan zijn. Aangezien de HOUFFA25 wielset bedoeld is voor Cross Country en Marathon gebruik, zullen wij in deze uitleg alleen aandacht besteden aan de naven die daarvoor relevant zijn.

Was het bij de racefiets nog zo dat de inbouwbreedte van de naaf duidelijk werd aan de hand van de as die gebruikt wordt (steekas t.o.v. standaard snelspanner), zijn er bij de mountainbikes niet alleen verschillende asstandaarden, maar ook verschillende inbouwbreedtes van de naven. In principe kunnen wij HOUFFA25 sets leveren voor al deze varianten, maar het zou lastig voor je kunnen zijn te achterhalen welke naven je nodig hebt voor je fiets. Vandaar deze keuzehulp. Zoals reeds gemeld in het gedeelte over de naven voor de racefiets, kan je bij het kiezen van de juiste naaf voorbij gaan aan het type as (X12, E-Thru, Maxle, …) welke gerelateerd is aan het gebruikte schroefdraad, passend bij het frame of de vork.

Als je twijfelt over welke naven je nodig hebt voor jouw fiets, meet dan de volgende maten op:

1. De inbouwbreedte van de achternaaf.

Aangezien de as hol is vanbinnen, kan je bijvoorbeeld een lange schroevendraaier of inbussleutel door de naaf steken totdat deze er net niet uit steekt. Markeer aan de andere zijde hoever de schroevendraaier of inbussleutel in de naaf gestoken is en meet de lengte van het begin tot de markering op. In verreweg de meeste gevallen zal dit 142mm of 148mm (= BOOST) zijn. 

2. De inbouwbreedte van de voornaaf.

Gebruikt dezelfde methode als bij de achternaaf door gebruik te maken van bijvoorbeeld een lange schroevendraaier of inbussleutel. In verreweg de meeste gevallen zal dit 100mm of 110mm(=BOOST) zijn.


Speciale gevallen:

- ACHTER: Als je in het bezit bent van een Cannondale mountainbike met een assymetrische achterbrug en aandrijving (AI), laat dit dan weten via een opmerking tijdens het bestellen.

- VOOR: Mocht je in het bezit zijn van een mountainbike met een RockShox RS1 voorvork, dan heb je een predictive steering naaf nodig. Je kan dit aangeven in het opmerkingenveld tijdens het bestelproces.

- VOOR: Mocht je in het bezit zijn van een mountainbike met een Cannondale Lefty vork, neem dan contact met ons op om ervoor te zorgen dat we de juiste bijpassende naaf gebruiken voor je voorwiel.

Voor en achter – snelspanner

Als je mountainbike is uitgerust met de traditionele snelspanners, dan kan je ervan uitgaan dat de voornaaf een inbouwbreedte heeft van 100mm en dat het gat voor de snelspanner een diameter heeft van 5mm. Achternaven die worden vastgezet in het frame met een traditionele snelspanner, hebben gewoonlijk een inbouwbreedte van 135mm. Uiteraard kunnen wij deze variant ook voor je bouwen. Geef dit aan ons door d.m.v. het schrijven van een opmerking in het daarvoor bestemde vak, tijdens het plaatsen van de bestelling. Als je het volgende schrijft, weten wij voldoende:

“5 / 100mm QR voornaaf” & “5 / 135mm QR achternaaf”