Geen verzendkosten; CAMERIG & HOUFFA wielen

HET ZWARTE GOUD – CARBON

fullscreen


Wanneer je een fietser vraagt wat HET materiaal is voor fietsen en componenten, dan is de kans groot dat hij “carbon” zal introduceren als het wonderproduct en dat hij begint weg te dromen over “het zwarte goud”. En ja, wij zijn het daarmee eens! De introductie van carbon heeft een enorme impact gehad op het uiterlijk en de prestaties van fietsen en componenten, maar gedurende de jaren vanaf de introductie van carbon, is er ook al veel veranderd. In dit stuk leggen wij jou uit wat onze mening is over het materiaal en waarom wij er zeker van zijn dat het de prestaties van jouw fiets extreem zal verbeteren.

De introductie van carbon heeft een enorme impact gehad op het uiterlijk en de prestaties van fietsen.

We zijn allemaal getuige van materiaaltrends die komen en gaan en we realiseren ons inmiddels ook allemaal dat carbon niet zomaar een van die trends is die ook weer verdwijnt. De eerste carbon frames werden gelanceerd in de jaren 80 en ook al waren de experts het over de enorme potentie van het materiaal eens, het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat de fietsen er echt van konden profiteren. Ja, carbon is stijver, lichter en sterker dan aluminium of staal, maar deze wetenschap alleen staat nog ver af van de juiste oplossing voor het produceren van een optimale fiets. Niet te vergeten; carbon is erg kostbaar. 

Het is nog ingewikkelder, want spreken over “carbon” is onjuist [aangezien we fietsers zijn en geen wetenschappers, zullen we dit gegeven na de volgende zinnen weer negeren ;-)].

De grootste uitdaging ligt hem in het begrijpen van de perfecte combinatie van vezels, epoxy en het bepalen van de types vezels (bv unidirectional (UD) en de “lay-up” in de mal). We zouden beter kunnen praten over door koolstofvezels versterkte plastics, dan alleen over carbon (koolstof), maar het is niet ons doel de wetenschappelijke details over carbon te bespreken. Het gaat ons om de vraag of carbon wielen voor fietsen de prestaties van de fiets significant zullen verhogen. 

Misschien kan je je de eerste carbon wielen voor racefietsen nog herinneren: hoge en stijve velgen, alleen voor tubes en met geode aerodynamische eigenschappen. Helaas werden de aerodynamische eigenschappen vaak teniet gedaan in situaties met veel zijwind en zorgde de remwerking van de wielen in combinatie met remblokken van kurk zelfs voor gevaarlijke situaties. We kennen allemaal nog de horrorscenario’s die werden beschreven in de fietsbladen over het wegvallen van de remwerking, vooral in de regen, of over oververhitte velgen die exploderende banden veroorzaakten of nog erger. Ook al was de stijfheid van het wiel in sommige gevallen uitstekend, ze boden geen enkel comfort voor de renner. Zelfs de professionals grepen terug naar klassieke aluminium velgen tijdens veel van de voorjaarsklassiekers.

Tegenwoordig is dit drastisch veranderd en kunnen we profiteren van de voortreffelijke eigenschappen van carbon.

  Door de flexibiliteit in het design van carbon producten, is het mogelijk aerodynamische vormen te ontwikkelen, zonder afbreuk te doen aan de stabiliteit bij sterke zijwind.

De sleutel tot succes is het gebruik maken van de juiste vorm op basis van de productvereisten en de het plaatsen van de juiste vezels op de juiste plekken van de velg. Vooral het laatste is een van de grootste voordelen van carbon. In tegenstelling tot aluminium en staal, kunnen er verschillende soorten carbon gebruikt worden in een component en zijn de eigenschappen niet gelimiteerd tot een bepaalde samenstelling of vorm.

Stijfheid en comfort hoeven niet langer met elkaar te strijden en er kunnen speciale carbonsoorten gebruikt worden voor het remoppervlak, waardoor de remeigenschappen enorm verbeterd worden. Door de flexibiliteit in het design van carbon producten, is het mogelijk aerodynamische vormen te ontwikkelen, zonder afbreuk te doen aan de stabiliteit bij sterke zijwind.

Tot slot wordt de buitenkant van het wiel een stuk lichter door het gebruik van carbon en dit heeft een zeer positief effect op de traagheid van het wiel. Voor jouw betekent dit dat het minder kracht kost snel te accelereren.

En als je ooit al eens het zonlicht op een UD carbon oppervlak hebt zien spelen en het geluid hebt gehoord van een carbon wiel dat het ritme van je pedaalslag volgt, dan weet je dat carbon niet alleen harde feiten biedt om je fietservaring beter te maken. 

fullscreen

 


Voor onze carbon velgen, hebben we geëxperimenteerd met veel verschillende vormen, verschillende lay-ups en epoxy’s om tot de perfecte combinatie te komen voor het specifieke doeleinde. De unieke vorm van de CAMERIG44 is het resultaat van dit ontwikkelingsproces, maar ook de speciale mix van epoxy en vezels voor het remoppervlak van de velgremversie.

Maximale remkracht in natte condities, de beste doseerbaarheid en zo laag mogelijke hittegeneratie tussen de remblokken en het remoppervlak, zijn erg belangrijke aandachtspunten binnen onze voorwaarden, waarop we de juiste materialen kiezen. Voor de HOUFFA25 velg waren de aerodynamische en remeigenschappen minder belangrijk, dus hebben we ons geconcentreerd op het optimaliseren van de vorm van de velg, zodat deze het beste past bij een 2.25” brede tubeless (ready) band. Uiteraard was het behalen van een laag gewicht ook een belangrijk aspect tijdens de ontwikkeling. Een breed velgbed zorgt ervoor dat de band het meeste comfort en controle biedt in alle omstandigheden. Ook zijn we in staat geweest de juiste epoxy toe te passen, zodat de velg in hoge mate bestand is tegen impacts. 

 De unieke vorm van de CAMERIG44 is het resultaat van dit ontwikkelingsproces.