Geen verzendkosten; CAMERIG & HOUFFA wielen

SHAPE MATTERS - Aerodynamics

fullscreen

Velen van jullie die deze sectie over de aerodynamische eigenschappen van de  wielen lezen, zijn waarschijnlijk ook reeds op vergelijkbare pagina’s van andere wielmerken geweest. Vraag jij je, net als wij, af hoe het mogelijk is dat de meeste merken claimen dat windtunneltesten uitwijzen dat hun wiel sneller is dan alle andere?

Aerodynamica is het meest complexe onderdeel binnen de ontwikkeling van wielen voor fietsen en de methodes waarmee voordelen aangetoond worden, zijn vaak onderwerp van controversie en voortdurende discussies. We waarderen de voordelen van windtunnels, computersimulaties en testen op de baan en we begrijpen de specifieke voordelen van elk van de verschillende methodes, maar aangezien de renner, de fiets + wielen en andere externe factoren enorme invloed hebben, zien wij af van het gebruik van geïsoleerde laboratorium resultaten als marketing statement. Gelijk vanaf het begin, hebben we de nadruk gelegd op de ontwikkeling van het beste product met jou, onze klant, in gedachten.

Aerodynamica in relatie tot allround vereisten

Tijdens de ontwikkeling van de CAMERIG44 wielen, speelde de aerodynamische optimalisatie een belangrijke rol. Het vinden van de optimale aerodynamische vorm werd zelfs nog belangrijker op het moment dat we besloten hadden dat de algemene allround prestaties van de wielset niet aangetast mochten worden. 

We konden ons niet blindstaren op aerodynamica, maar moesten ook vele andere aspecten, die het wiel geschikt zouden maken voor allround gebruik, in het vizier houden. Aspecten zoals controle, gewicht, stijfheid en comfort zijn uitermate belangrijk en we bleven zoeken naar de perfecte balans tussen al deze contrasterende aspecten.

Hoe hoger de velg, hoe sneller het wiel?

Over het algemeen zijn we het eens met dit statement en voor bepaalde disciplines (TT, Triatlon, Baan) op bepaalde (pro) niveaus, zou dit gegeven een zeer belangrijk onderdeel moeten zijn tijdens de ontwikkeling van een velg. Maar de vereisten voor een snel, maar allround wiel zijn veel ingewikkelder. Door de velg hoger te maken, wordt het wiel ook zwaarder en door meer gewicht toe te voegen aan de buitenkant van een wiel, zorg je ervoor dat accelereren meer kracht kost. Daarnaast zijn hogere velgen moeilijker te controleren in situaties met veel zijwind.

Men zou kunnen zeggen dat een velg met een hoogte van 30-40mm het ideale compromis biedt.

fullscreen

Aerodynamica is belangrijk voor allround wielen, maar niet het enige aspect met prioriteit. 

Men zou kunnen zeggen dat een velg met een hoogte van 30-40mm het ideale compromis biedt. Ja, in het algemeen zijn we het hiermee eens, maar dit compromis was te eenvoudig tijdens de ontwikkeling van de CAMERIG44. Veel tests in de windtunnel en op de baan hebben laten zien dat niet alleen de hoogte van de velg de aerodynamische eigenschappen van het complete wiel bepaalt. De vorm van de velg heeft ook een bepalend effect - SHAPE MATTERS 

Kijkend naar de huidige progressie in de ontwikkeling van aerodynamische frames voor racefietsen, is het zeer opvallend dat de klassieke druppelvorm, bekend van de vorm van een vliegtuigvleugel, achterhaalt is. De verklaring hiervoor is simpel en wordt veroorzaakt door de relatief lage snelheid van een fiets. De typische druppelvorm wordt pas werkelijk functioneel bij snelheden boven 100km/h.

Op dit moment volgen de grote racefietsfabrikanten het Kamm Tail principe, welke werd uitgevonden in de jaren 30 door een Duitse engineer, genaamd Wunibald Kamm. In tegenstelling tot de typische aero-vorm, is een Kamm profiel vlak aan de achterkant.

Al sinds de jaren 30, wordt het Kamm principe gebruikt voor de achterkant van auto’s

Gebruik makend van het Kamm principe in relatie tot de relatief lage snelheden van een fiets, kan men in theorie de aerodynamische eigenschappen van een hoge velg nabootsen, ook al is de werkelijke hoogte van de velg lager. Sommige frame fabrikanten noemen dit “virtual airfoil”.

Los van de verbeterde aerodynamische eigenschappen, biedt dit design principe de volgende voordelen:

  • Hogere laterale stijfheid
  • Lager gewicht
  • Meer controle in situaties met veel zijwind
  • Meer comfort

Binnen het ontwikkelingsproces van de CAMERIG44 rim, hebben we deze methode vertaald in een design voor een aerodynamische velg op een tot dusverre nog niet vertoonde en unieke manier. We kunnen de CAMERIG44 dan ook met recht een “Aero-All-rounder” noemen.

Door het veroorzaken van een geforceerde luchtstroom, door middel van een scherpe hoek, wordt er als het ware een grotere effectieve aerodynamische vorm gemaakt. Dit resulteert in minder luchtweerstand.

Uiteraard gaat het bij een wielset niet alleen om de velg, het is een compleet systeem en daarom is het belangrijk dat de rest van de componenten bijdragen aan de allround eigenschappen van het wiel. Het velgbed van de CAMERIG44 velg is aangepast aan een 25mm raceband en dit draagt bij aan de aerodynamische vorm van het geheel en eventuele turbulentie, veroorzaakt door de overgang van de band naar de velg, wordt tot een minimum beperkt. De voordelen van bredere banden zijn duidelijk en niemand zal ontkennen dat dit ook is gebleken uit de research van de magazines, professionele teams en de bandenfabrikanten. Meer informatie over onze Ready to Ride velg- en bandencombinaties.

Alle CAMERIG44 wielen worden gebouwd met hoge kwaliteit Sapim spaken. Voor alle voorwielen en de niet-cassette-kant van het achterwiel, gebruiken we CX-Ray spaken. Met een dikte van 0.9mm en een breedte van 2.0 – 2.2 mm, bieden deze extreem sterke platte aero spaken een zeer gering frontaal raakoppervlak voor de wind. Voor het verhogen van de laterale en torsie stijfheid van het achterwiel, gebruiken we CX-Sprint spaken (1.2mm x 2.3mm) aan de cassette kant van al onze achterwielen. De aerodynamica van de CAMERIG44wielen wordt verder geoptimaliseerd door gebruik te maken van maar 20 spaken (voorwiel velgrem) en 24 spaken (voorwiel schijfrem en achterwiel). 

fullscreen

Snel en prachtig, zelfs stilstaand – de aero vorm van de CAMERIG44 past uitermate goed bij de hedendaagse aero frames.